HJÆLP

FacebookTwitterGoogle+Del

hjælp

Hjælper hjælpen? Hjælper de kroner og øre, vi sender til de nødlidende? Hjælper vi for at hjælpe eller for at få god samvittighed? Og ved vi overhovedet med sikkerhed, hvad der sker med de penge, vi giver? Teatergruppen bag stykket HJÆLP har dykket ned i fænomenet ’nødhjælp’ og tager publikum med på en rejse til Sydsudan.

Af Hanan Chemlali Fotos Per Morten Abrahamsen

På vej til Republiques lille scene, hvor stykket HJÆLP har premiere, passerer jeg Krudttønden, hvor virkelighedens drama udspillede sig i weekenden. Det var lidt paradoksalt på vej hen til et opstillet – men ikke desto mindre meget vigtigt – drama.
Der var mildest talt fuldt hus. Man kunne mærke, at spændingen og forventninger til stykket var tårnhøje. Det skyldes nok, at teatergruppen ’Flyvende Grise’ stod bag stykket. ’Flyvende Grise’ er især kendt for deres sceniske udtryk og utrolig indtryksfulde og opfindsomme effekter. De har desuden også vundet en Reumert for deres forestilling HISTORIEN OM ALT.

Kolde Facts

Da vi sætter os i stolene, ser vi op på en stor scene med ordene HJÆLP, der dækker verdenskortet på et lærred på størrelse med et stort biograflærred. En mand i et flot figursyet jakkesæt sidder og venter på at alle har sat sig, og der er ro i salen. Det næste der sker er, at man nærmest er til forelæsning i International økonomisk udvikling, og man får det ene hardcore kolde fact serveret efter det andet, som ikke blot bliveret fortalt verbalt, men i høj grad også visuelt. Alt dette stærkt bakket op af karakteren Casper – velspillet af Thomas Corneliussen. Man bliver med andre ord sat direkte ind i stoffet, som har alvorlig kritisk karakter, men som er fint pakket ind i en snært af humor.

hjælp

Rejsen til Sydsudan

”Forelæsningen” bliver brat afbrudt af et opkald fra Caspers mor, der fortæller, at hun ikke kan få fat på Caspers søster, som er udstationeret i Sydsudan, hvor hun har udført aktivistisk hjælpearbejde i en flygtningelejr. Hendes forsvinden bliver startskuddet til Caspers rejse til Afrika – action packed og spækfyldt med den ene visuelle veludførte effekt efter den anden. Scenografien er spot on og til trods for, at det kun er Casper, der er på scenen, så er man konstant underholdt, da hans skuespil kombineret med de opfindsomme fysiske elementer i form af rekvisiter o.lign. tager det hele op i en højere enhed. Man bliver som publikum taget med på en rigtig vigtig rejse, der får sat en hel del i perspektiv.

Jeg anbefaler varmt, at I investerer jeres penge i ”HJÆLP

”HJÆLP” får 5 ud af 5 EM stjerner

Stykket spiller til og med den 15. Marts, og billetter til forestillingen kan købes HER